lördag 12 december 2015

Retrobloggarnas julkalender 2015 - lucka 13


Idag är det den 13:e december, Luciadagen.
Varje år tar vi fram den gamla kalendern som är gjord av grov väv, korsstygn och ett tvåfärgat band.
All eftersom dagarna går drar man lite i bandet så färgerna möts på rätt dag.


Så här ser den ut på lite håll där den hänger i vår farstu.


Även om korsstygn är en ganska "grov" teknik tycker jag att figurerna på vår kalender har blivit bra.


När vi kommer fram till julafton möts vi av en spänstig gran där grenarna visar att det är högtryck på julafton.
Undrar om det varit högtryck på julhandeln i år också?
Det slås ju nya rekord i konsumtion varje år.



En förvaring för julkorten, också den ifrån femtiotalet, hänger på motstående vägg i farstun.
Kan det bli fler än tre julkort i år?
Numera händer allt via Facebook, SMS och Instagram.
Posten går säkert miste om många sköna kronor i år.



Vi gillar juldukar som har ett uttryck som skiljer sig lite från det traditionella.
Den här från mitten av femtiotalet är riktigt fin.



Jag tillhör de 7% som föredrar blå juldukar.
Den här med stiliserade figurer är jättefin i sin enkelhet. 



I de dödsbon jag köpt finner jag ibland hjärtknipande alster.
Vad sägs om denna snögubbe, tillverkad i syslöjden i akt och mening att förgylla det egna hemmet i juletid?



Långt ifrån alla figurer är fryntliga i juletid.
Den här tomten ser inte ut att ha enbart gott i sinnet.



Norsk julduk designad av Edvard Munch, även denna i den blå favoritfärgen.
Ett måste om man vill ge julångesten ett ansikte. 



Vi har några lite mer ovanliga julbonader, den här av Erik Forsman ser man inte ofta.
Den påminner lite om de gamla dalmålningarna.



En riktigt traditionell pappersbonad av Britt-Lis Erlandsson.
Britt-Lis var småländska, född i Värnamo 1920.



En anonym julbonad vars måne för tankarna till kräftskivor i augusti.


Med tomtarnas luftstrid tackar jag för mig och lämnar över till Orangeriet som öppnar lucka nummer 14 imorgon.
God RETRO-Jul på er allihop!

1 kommentar:

  1. Kul med lite annorlunda retropynt. Jag gillar särskilt den charmiga tygkalendern.

    SvaraRadera